Brott och straff

I dag är jag uppenbarligen sjukligt produktiv, eller så hjälper skuldmedevetnheten till då jag inte ägnat den här stackars bloggen någon uppmärksamhet på evigheter. Hur som helst, ämnet just nu är brott och straff.

Brott: Att ha felanmält något som är fel i lägenheten.
Straff: Att få felet "korrigerat" med resultat att levnadsstandarden till och med blir sämre än innan.

I ÖBOs bostäder låder en lag och en lag allena - klaga inte! Om man klagar så lovar de soligt att rätta till det och sedan kan blott två saker hända: de glömmer soligt bort alltihop eller så rättar de till felet, men så finurligt att det mer känns som om de tagit bort något bra i stället för tillfört något.

Jag tror det är för att man skall sluta klaga så att de kan få dricka mer kaffe på vaktmästerienheten. Nåväl. Nu till några fina små exempel.

Jag lyckades tjata till mig nya tapeter eftersom de gamla såg fördjävliga ut. Först och främst ligger ÖBO-målarna lågt. De bidar sin tid. Funderar, väntar och iakttar förmodligen via kikare från en lägenhet tvärs över gatan. När det har gått åtta, nio månader och jag äntligen gett upp tappt och konstaterat att jag aldrig får nya tapeter och lika gärna kan möblera och inreda som jag vill ha det, DÅ ringer de! Självklart. Så allt som är så bra iordningställt rivs om och flyttas runt tills jag vill grina och slita mitt hår.

Sedan tog de min hatthylla. De lovade en ny och fin hatthylla. Jag fick en ny hatthylla efter att ha ringt och tjatat på ÖBO två gånger. Den var tjugo centimeter mindre, med sådär fyra eller sex färre krokar och vit plast överallt. Ingenting får plats.

Nu vet jag inte vad pojkvännen felanmält, men så vitt jag vet fälanmälde vi bara att handfatet satt löst. Det sitter fortfarande löst, men däremot har vi fått ett badrumsskåp med vit plast som är mindre än det förra och med fasta hyllplan så att man inte på några villkor faktiskt kan använda det till något vettigt.

Vi har dessutom anmält att fönstret i sovrummet inte går att öppna. Jag är rädd att jag en vacker dag kommer hem till ett plastinramat titthål i väggen...
Gudarna förbjude att någon av oss skulle våga andas om eventuella vattenskador i golven vid samtliga fönster - då kapar de lägenheten jämsmed köket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback