Du är kung i ditt liv

"Tänk dig att du fick ge ett råd, till en yngre människa. Ett enda livsråd, och du visste att de skulle ta det på allvar och försöka leva efter det. En enda sak, som mer än alla andra har vikt. Och jag utmanar dig." - Purgatory

Ja, ovanstående skrev en god vän nyligen i sin blogg och självklart antar jag utmaningen. Hans råd blev det ytterst tänkvärda: "Du väljer själv vem du skall vara, så var noga med vem du väljer att vara."

Vad för slags råd vill jag ge? Kan jag förkorta det till en enda mening, utan att skriva en lång förklaring? Givetvis kan jag inte det. Det jag vill att man skall tänka på, både som gammal och ung är följande:

Du är kung i ditt liv.

Glöm aldrig att du är monarken. Det är du som bestämmer över ditt liv. Du som bestämmer vilka vindar som skall blåsa, vilka risker du skall ta och hur ditt liv formar sig. Du kan göra vad du vill.
Om du inte trivs med din familj, utse en ny. Om du inte trivs med dina vänner, skaffa andra vänner. Om din boendesituation suger, sök utvägar. Leta dig ut i världen om du vill. Stanna hemma om du vill. Ta risker, eller låt bli. Förhåll dig till världen som du vill.
Det är din värld och ditt universum, det kan ingen någonsin ta ifrån dig.

Kommentarer
Postat av: Mattias Johansson

Rådet jag ger kids är "Kör så det ryker". Folk tänker för mycket på exekvering då de i själva verket bara borde ägna den tiden åt att exekvera.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback